Mainos latautuu…

Lumi tai sohjo tienpinnoilla huonontaa ajokeliä

Ajokeli
Liukas ajokeli lauhtumisen yhteydessä Helsingissä.
Lunta tienpinnoilla Helsingissä. Kuva: Markus Mäntykannas, Helsinki

Lumi tai sohjo tienpinnoilla tekee ajokelin liukkaaksi ja saattaa saada auton ajosuunnan heittelehtimään.

Lumi tai sohjo kertyy tienpinnoille yleensä lumisateen yhteydessä. Märkä lumi on kuivaa liukkaampaa, mutta kuiva lumi jääpeitteen päällä voi olla ajokelin kannalta vielä vaarallisempi yhdistelmä: vaikka auton rengas ottaa kiinni lumesta, lumi irtoaa jään pinnasta, jolloin auton ohjattavuus heikentyy. 

Lumi heikentää kitkaa

Lumikerroksen paksuuden kasvaessa kitkakerroin pienenee eli tie muuttuu liukkaammaksi. Liukkaimmillaan se on mittaustulosten mukaan silloin, kun lumikerroksen paksuus on noin 1,5 senttimetriä.

Myös lämpötila vaikuttaa liukkauteen. Tienpinnoilla oleva lumi on liukkainta lämpötilan ollessa −4…−1 °C. Tällöin yliajavan auton kohdistama paine sulattaa lumen renkaiden alta, mutta auton väistyttyä lumenpinta nopeasti jäähtyy ja tuloksena voi olla liukas ja polanteinen tie.

Lue seuraavaksi: Polanne – lumesta tamppautunut jääharjanne

Päivitetty 8.2.2021 klo 15.28

Lue seuraavaksi

Viimeksi katsomasi paikat

Foreca YouTubessa

Foreca Youtubessa: Miten polaaripyörre vaikuttaa Suomen säähän?

Miten polaaripyörre vaikuttaa Suomen säähän?

Polaaripyörteellä on merkittävä vaikutus Suomen talvisäähän. Katso video!

Julkaistu 14.12.

Viimeksi katsomasi paikat

Foreca YouTubessa

Foreca Youtubessa: Miten polaaripyörre vaikuttaa Suomen säähän?

Miten polaaripyörre vaikuttaa Suomen säähän?

Polaaripyörteellä on merkittävä vaikutus Suomen talvisäähän. Katso video!

Julkaistu 14.12.